בד בבד

כשראיתי פרסומים של עם עובד על הספר הזה מאוד הסתקרנתי. אני אפילו לא יודעת למה. אני לא מכירה לעומק את יצירותיו של ראובן רובין (ואולי דווקא בגלל זה?) ועברו שנים מאז שממש קראתי ספרי עיון שקשורים באומנות. אבל  משהו בספר הזה משך אותי והיה נראה לי מעניין. אז קיבלתי אותו. ואיזה כיף זה היה!!

דבר ראשון כשהספר הגיע שמתי לב שהוא מודפס באיכות ממש גבוהה, שנותנת הרבה כבוד לציורים. כיאה לספרי אומנות הדפים איכותיים והצבעים חיים. למעט תמונה אחת, כל הציורים נראים מאוד טוב והפרטים בהם נראים היטב לעין. הדבר השני היה שהציורים פשוט יפיפיים.

זה לא ספר שבא לחפור לכם על טכניקות וזרמים באומנות וזו הסיבה שממש התאהבתי בו. הספר מגולל את סיפוריהם של הציורים, את "מאחורי הקלעים" שלהם אם תרצו. הוא מספר לאן הם התגלגלו, באילו תערוכות הוצגו (תערוכות בעולם בנושאים מעניינים, אקטואליים ופוליטיים) והיכן התגלו פתאום אחרי שנים שלא ידעו מה עלה בגורלם.

ראובן רובין עלה מרומניה והציורים מספרים את ההיסטוריה הפרטית שלו, שהולכת יד ביד עם ההיסטוריה של המדינה. היחסים עם השכנים הערבים, עם הדת, עם העדות השונות, אנשי הרוח של אותה התקופה וכמובן הנופים והצמחייהכל אלו באים לידי ביטוי בציורים מלאי הרגש האלה.

מי שאיגדה את הכל לספר היא כרמלה רובין, כלתו של ראובן רובין. היא גם האוצרת של מוזיאון בית ראובן וניכרת בה התשוקה ליצירות והרצון להביא אותם לידיעת הקהל הרחב. היא מתארת את ההתרגשות התוקפת אותה בכל פעם שהיא נתקלת בציור של רובין שלא ידעה על קיומו, או כזה שידעה על קיומו אבל עקבותיו נעלמו. היא נוסעת בכל הארץ והעולם ופוגשת אנשים ומשפחות שהיו ולקחו חלק כזה או אחר בתחנות חייו של ראובן וזה מרגש ומקסים.

הספר בנוי מ-28 רפרודוקציות של ציוריו של ראובן, כאשר כל ציור הוא בעצם פרק בפני עצמו. תחילה מוצג הציור ואחריו מגיע הטקסט עם הסיפורים והאנקדוטות הקשורות לציור והכל מלווה בצילומים מהתקופה, קטעי מכתבים, כתבות מעיתונים והזמנות לתערוכות שבהן הוצג הציור בארץ ובעולם.

יש כאלה שאולי כל זה ישמע להם יבשושי ופלצני, אבל אני רוצה להגיד לכם שנהניתי מהספר הזה כמו שלא נהניתי הרבה זמן. ממש התבאסתי כשהוא נגמר. עוד חזרתי לדפדף בו ולעיין בציורים ימים רבים אחרי שסיימתי. כמישהי שבקושי הכירה את יצירותיו של ראובן רובין, הכל היה לי חדש ומסקרן ומובא בשפה פשוטה, שלא צריך להיות מבין גדול באומנות על מנת להבין אותה (בניגוד לספרי אומנות אחרים, שצריך לשבור את השיניים בשביל לקרוא מילים לועזיות באורך הגלות ומייאשות להדיוטות כמוני).

בקיצורמומלץ בחום לכל אוהבי האומנות באשר הם. אם אתם מחפשים מתנה למישהו שיש לו הכל והנושא מעניין אותו, אפילו בקצתמצאתם אותה בזה הרגע!.


דירוג הקואלית:

(חמש קואלות מתוך חמש)


פינת העטיפה:

הציור שעל הכריכה הוא פרט מתוך ציור שנקרא "שקמים עתיקות" מ-1929. תאמינו או לאראובן צייר בציור הזה את עצי השקמה שברחוב המלך ג'ורג' בתל אביב. "כשחולפים היו ליד אותם עצים, הכלואים בתוך אי תנועה צר, נטועים באספלט וחנוקים מפיח במרכז המסחרי הישן של תל אביב, קשה לדמיין מה ראה ראובן לנגד עיניו כשצייר אותם" (מתוך הספר, עמוד 134). זה אחד הציורים שיותר אהבתי בספר והבחירה שלו לכריכה מצוינת לדעתי.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *